Zomerexcursie naar drie tuinen in en bij Nijmegen op vrijdag 28 juni 2024

Het inschrijfformulier staat onder aan deze pagina

Dit jaar bezoeken we twee uitzonderlijk mooie tuinen en de botanische tuin van de Hortus.
We vertrekken met de bus om 9.00 uur vanaf de parkeerplaats naast woonwinkel Piet Klerkx, gelegen aan De Brand 1-4, 3823 LA Amersfoort.
Om 10.00 uur komen we aan bij de tuin van “Villa Sprezzatura” in Nijmegen.
De eigenaren Karin en Geert zijn met vervroegd pensioen. Ze hebben hun leven lang op kantoor gewerkt en nu zijn ze de hele dag aan het werk in hun tuin. Ze wonen pas sinds 2021 in dit huis en de tuin bestond enkel uit grind en gras. Ze hebben in korte tijd de tuin veranderd in een kleurige bloemenweelde. Karin en Geert hebben de tuin ‘Villa Sprezzatura’ genoemd. ‘Sprezzatura’ is een Italiaans begrip uit de renaissance dat lastig te vertalen is :de schijn van moeiteloosheid; iets heel goed doen, op zo'n manier dat het gemakkelijk lijkt. Wie de ware kunst beheerst, wekt de indruk dat het geen kunst is. Hun streven is zo'n tuin te laten zien; losjes, nonchalant, vol bravoure, maar met kennis van zaken aangelegd en zeer zeker niet ondoordacht. De tuin bij de meer dan honderd jaar oude villa laat een op schilderachtige wijze toegepaste beplanting zien. Er is gebruik gemaakt van een veelheid aan (niet veel voorkomende) bijzondere bloemen, struiken en bomen. Van een aanbouw is een oranjerie gemaakt met een Victoriaanse kas als lichtkoepel. Een met mos begroeid amfitheater versterkt de sfeer van weleer. Oppervlakte 3.500 m2 .
In de tuin staat ook een grote kas met een Pelargonium verzameling, oftewel geraniums. Geert en Karin hebben daar maar liefst 80 verschillende soorten geraniums staan. Allemaal met verschillend blad, kleur of bloem.
Wil je alvast een kijkje in de tuin nemen kijk dan op hun website www.villasprezzatura.nl, waar de uitzending over de tuin van “Binnenste Buiten” op staat.

Tegen 12 uur vertrekken we naar het Van der Valk Hotel Nijmegen/Lent waar een lekker lunchbuffet op ons staat te wachten.

Na de lunch maken we een stop bij de Hortus van Nijmegen.

De Botanische Tuin heeft overwegend ‘natuurlijke’ vegetaties. Je wandelt langs verschillende nagebootste landschappen. De verschillende vegetaties hebben ieder hun kenmerkende plantengroei. Zo kun je via het knuppelpad door een veenmoeras lopen en slingert er een paadje langs de bergbeek naar beneden die je naar de vijver brengt.

In de Theetuin vind je talrijke bloemenborders ingericht op kleur, vorm en geur. Je vindt er ook een border met Australische planten, een kruidentuin, een schaduwtuin, een insectenheuvel, bijenkasten en een wormenhotel.

Tot slot gaan we naar Demen, gelegen in de buurt van Ravenstein aan de Maas.

Daar bezoeken we De Tuinen in Demen van Martje van den Bosch.

De tuinen bieden de ware tuinliefhebber iets bijzonders. Deze prachtige tuinen bestaan uit een groot aantal verschillende delen die elk hun eigen kleur en sfeer hebben. Zo kun je een oranje rozentuin zien, een rood-roze rozentuin, een hagentuin, een witte tuin en nog veel meer. Zelfs de groentetuin is op kleur! Er zijn meer dan 120 soorten rozen te zien, in alle vormen en kleuren, daarnaast ook veel irissen en pioenen. We hopen dat op 28 juni de rozen allemaal in bloei staan. In de gezellige theeschenkerij gebruiken we koffie of thee met wat lekkers. Bij deze tuin zijn ook planten te koop.

Voor meer informatie kun je kijken op: https://detuinenindemen.nl/

Om ongeveer 17.00 uur vertrekken we weer naar huis.
De prijs voor al dit moois bedraagt € 52,50 voor leden en € 60,00 voor niet leden, Inclusief lunch en buskosten. Er is een maximum van 40 deelnemers.

Planning:
Datum vrijdag 28 juni 2024
08.45 uur Verzamelen op de parkeerplaats van woonwinkel Piet Klerkx, De Brand 1-4, 3823 LA Amersfoort
09:00 uur Vertrek richting de eerste tuin10.00 uur Villa Sprezzatura-Nijmegen
12.00 uur Lunchbuffet Van de Valk-Nijmegen/Lent
13.30 uur Botanische tuin Hortus-Nijmegen
15.00 uur Tuinen in Demen
18.00 uur Terugkomst Amersfoort Aanmelden: excursie@amersfoort.groei.nl

Uiterste aanmelddatum:15 juni 2024. Klik hier voor alle betalingsgegevens

inschrijven zomerexcursie 28 juni 2024

( via Bladgroen, Website, Nieuwsflits, Facebook, Website Groene Huis, plaatselijke krant, wijkkrant, anders...)