Van de voorzitter

Welkom bij Groei & Bloei Amersfoort!

Welkom bij de grootste tuinvereniging van Amersfoort, Leusden en omstreken. Voor onze 300 leden organiseren we vele activiteiten zoals lezingen, workshops en excursies. We houden van tuinieren, komen samen om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en zo nóg meer te genieten van de tuin. Uitgekeken raken we nooit!

Wat is het mooie van een tuin? Zelf kreeg ik het van jongs af aan mee. Mijn vader ging als het even kon ‘s ochtends nog voor zijn werk de moestuin in. Ook mijn moeder vond je meestal in de tuin. En wat is er leuker dan als klein meisje gevraagd te worden een bosje bloemen uit de tuin te plukken voor op tafel? Binnen stond het vol kamerplanten en mijn moeder kreeg de onmogelijkste planten in bloei.

Voor mij is de tuin altijd een plek van plezier en ontspanning geweest. Meer nog door erin te werken dan erin te zitten! Daarbij probeer ik zo ecologisch mogelijk te tuinieren. Want het is toch eigenlijk gek dat, terwijl je veel van groen en natuurlijk houdt, je schade aan je omgeving
aanricht door het gebruik van pesticiden of niet-afbreekbare materialen?

Ook in de afdeling proberen we met onze vrijwilligers te werken volgens het Groei & Bloei 10-punten plan voor duurzaam tuinieren  https://groei.nl/actueel/nieuws/klimaatvriendelijk-tuinieren . Zo is bijvoorbeeld bij de kerstworkshop van afgelopen jaar biologisch afbreekbare oase gebruikt.
Deze workshop werd gegeven door ons eigen kader! Met bijna veertig actieve kaderleden en een enthousiast nieuw bestuur pakken we actuele thema’s op zoals de eetbare siertuin, pluktuinen en je tuin beter bestand maken tegen klimaatverandering.

En dat alles binnen de rijke historie van meer dan honderd jaar Groei & Bloei bij afdeling Amersfoort e.o. Ik lever daar graag een bijdrage aan. Neem een kijkje op onze website en doe met ons mee!

Carolien Besselink